Introduktion
Delfi tillhandahåller branschstatistik, kundregister och säljdistriktplanering för dagligvarubranschen. Delfis webbtjänst är informationskällan till dagligvaruhandel, servicehandel, hälsa och foodservice. Här följer en introduktion och manual till tjänsten, med fokus på kundregister.
Inloggning
På www.delfi.se finns inloggningen till tjänsten. Delfikontot är personligt. Användare loggar in med sin epost och lösenord.
Glömt lösenord
Om du har glömt ditt lösenord kan du göra en återställning genom att följa länken glömt lösenord. Där fyller du i din epostadress för att få en verifieringskod. Verifieringskoden skickas till din epost och ska sedan skrivas in för att kunna genomföra lösenordsbytet.
Startvy
Efter inloggningen kommer användaren till startvyn för Delfis inloggade läge. Där möts användaren av en personaliserad vy, där användaren kan se allt som ingår i dennes Delfi-abonnemang.
Navigation
I sidhuvudet finns webbplatsens navigation. Den består av sökfunktionen, utforska kategorier och Mitt Delfi.
Mitt Delfi innehåller länkar till alla funktioner som användaren har tillgång till inom sitt Delfi abonnemang.
Här följer en kort beskrivning av alla valen som finns i menyn:
Rubrik | Beskrivning |
Delfiregister | Delfiregistret i Delfiportalen. Här kan du som användare utforska registeret, söka, exportera, filtrera och göra egna urval. Registret visualiseras även på karta. |
Säljdistrikt | Säljdistriktsverktyget |
Säljdistrikt Foodservice | Säljdistriktsverktyget för Foodservice |
Bevakningar | Bevakningar på enheter och säljdistrikt |
Filer | Nedladdningsbara prenumerationsfiler för kunder som valt att få in dem till Filer. |
Statistik | Delfi statistik för dem som har det i sitt Delfi abonnemang. |
Notifieringar | Notifieringar till dig som användare kring viktiga händelser kring systemet och dina bevakningar. |
Kontakt och support | Kontaktinformation och kundservice |
Mitt konto | Information om ditt konto och ditt Delfiabonnemang. Här kan även viss personlig information redigeras. |
Logga ut | Utloggning från Delfi plattformen. |
Mitt konto
På sidan mitt konto visas vilket företag användaren tillhör, och vilka abonnemang som användaren har tillgång till. Det går också att ändra viss personlig information som namn och telefonnummer.
Mitt Delfiregister
Utforska kategorier
Delfis kundregister är uppdelat i olika kategorier och abonnemang. Under valet utforska kategorier visas de kategorier och segment som du har tillgång till inom ramen för ert abonnemang.
De kategorier som finns är:
- Livs
- Servicehandel
- Foodservice
- Grossister
- Hälsa & egenvård
Under respektive kategori framgår antalet enheter som ingår inom kategorin. För att utforska och ta del av registeret, följ länkarna under kategorierna. De tar dig vidare till sökvyn där användaren har möjlighet att filtrera, söka och se hela registret.
Sök och sökfilter
Med sökfunktionen kan användare utforska Delfiregistret. Sökfunktionen består av ett sökfilter, en sökträfflista till vänster och tillhörande karta till höger. Längst ned i sökvyn finns möjlighet att exportera kundregistret, och det urval man gjort som användare.
De olika filtermöjligheterna som finns är omsättning, portioner, typer, geografi, kedja, grossist och sortiment. När ett visst filter har tillämpats, markeras filtret för användaren. När ett filter har tillämpats så uppdateras också antalet träffar i sökträfflistan med det framfiltrerade sökresultatet.
Sökfiltret visar alla val som finns tillgängliga, följt av en uppgift om hur många enheter som finns bakom varje val. Denna typ av sökfilter kallas sökfacetter, och har många fördelar för användaren som hela tiden ser vilken träffmängd som denna kan förvänta sig vid varje filtertillfälle.
I exemplet nedan ser vi vilka Typer som finns tillgängliga att filtrera fram. Det finns 1036 st dagligvaruhallar och 957 st servicebutiker.
De olika sökfiltren går att kombinera. Om vi i vårt exempel fortsätter med att filtrera bland kedjorna, och väljer Hemköp ser vi att vi får fram 208 st enheter. Genom att trycka på tillämpa tas sökträffresultatet fram.
Nu ser vi i sökträfflistan våra 208 enheter som tillhör kedja Hemköp.
Som sista filter vi lägger på i vårt exempel, väljer vi Geografi. Där ser vi att i kommunen Göteborg finns det 16 st enheter. Vi väljer Göteborg, och tillämpar filtret. Då är vi klara med vår sökning, och har fått fram vårt urval av alla Hemköpsbutiker i Göteborg. Dessa presenteras i sökträfflistan, och på kartan.
Sökrutan ”Vad letar du efter?”
Sökrutan ”Vad letar du efter?” ligger högst upp i sidhuvudet i plattformen. Från är det möjligt att göra snabba sökningar, och få förslag på enheter som matchar vartefter du skriver in dina sökord, så kallad autocomplete.
Från denna rutan är det möjligt att söka på Delfi-ID, enhetens namn, organisationsnummer, kedja och adress.
Nedan visar vi ett par exempel på hur sökfunktionen fungerar.
Om du tycker att något av förslagen är bra, trycker du på den länken för att komma till den enhetens enhetskort.
Om du istället vill se den fulla sökträfflistan för exemplet ”kungsgatan”, trycker du på Sökknappen. Då visas hela sökträfflistan för din sökning:
Enhetskortet
Enhetskortet innehåller all samlad information som finns för enheten i Delfi registret.
Högst upp på sidan framgår enhetens namn och Delfi-ID. Detta följs av ett blocket med omsättningsuppgifter, storleksklass, säljyta, kedjetillhörighet, enhetstyp och kommun. Grafen till höger visar omsättningen, och hur omsättningens utveckling varit de senaste åren.
Därefter presenteras butiks- och företagsuppgifter för enheten.
Varje enhet har visas geografiskt på karta. Om enheten tillhör en större kedja, har den en kedjans logotype.
Enhetskortet innehåller även demografisk data från SCB för den aktuella enheten. Användaren kan själv välja vilket urvalsområde runt enheten denne vill se. Det går att välja allt från postnummer till kommun och A-region.
Den demografiska datan som finns i Delfi är:
- Befolkning
- Köpkraft
- Hushåll
- Ursprung
- Utbildning
Längst ned på enhetskortet finns händelser för enheter och relaterade nyheter.
Händelser för enheten visar datum och typ av ändring som gjorts i Delfiregistret för enheten.
Relaterade nyheter är branschnyheter och nyheter från Delfi som kan vara intressanta i sammanhanget för enheten. Det kan vara alltifrån nyheter för kedjan som enheten tillhör, till branschnyheter som rör segmentet som enheten ingår i.
Export
Export kan Du antingen göra av Nya/Nedlagda enheter direkt på startsidan alternativt på det urval Du har gjort vid en sökning. För att exportera urvalet, gå längst ned på sidan. Där finns exportmöjligheten.
När alla val är gjorda klicka på Exportera fil. Innan Du kan fullfölja exporten får Du information om vad kostnaden blir. Vill Du fortsätta, klicka ”Exportera urval”.
OBS! Är ni osäkra på vad som gäller för ert abonnemang – kontakta oss på Delfi info@delfi.se alt. 08-522 243 00.
Till sist kan ni välja att Öppna filen direkt eller Spara ner den där Du vill ha den för vidare bearbetning. Exporten loggas automatiskt hos Delfi med användarnamn, en kopia på filen och datum/tid. Exporten faktureras efter avslutad månad.