Delfi API

Denna guide hjälper dig att komma igång med Delfi Webservice API.

Avtal och API-nyckel

För att få tillgång till Delfi API måste avtal finnas med Delfi. API-nyckel kan erhållas för abonnenter. Kontakta Delfi för att få din API-nyckel.
När API-nyckel har erhållits skall den följa med i alla anrop.

Varför Delfi API

Delfi är dagligvarubranschens kundregister, och informationskällan till dagligvaruhandel, servicehandel, hälsa och foodservice. Ett uppdaterat kundregister ger dig effektivitet och affärsmöjligheter. Delfi Online uppdateras dagligen och ger dig en hög kvalitetsnivå. Med Delfi API kan du kommunicera i realtid med Delfi och alltid hålla informationen i ditt CRM-system uppdaterad.

Läs mer om fördelarna med Delfis register på https://www.delfionline.se/

Så håller du ditt CRM-system uppdaterat med Delfi API

Här följer ett förslag på hur du kan gå tillväga för att implementera Delfi API till ditt CRM-system.

Översikt över vilka register du har tillgång till

Använda följande metod för att få ut en lista på vilka register du har tillgång till:
http://api.delfionline.se/api/v2/listunittypes?apikey={api_key}

Ett förväntat resultat för dig med tillgång till registret för Livs blir då:
{"ListUnitType":[{"UnitTypeId":1,"Name":"Livs"}]}

Hämta hem registret

För att hämta hem registret för Livs med UnitTypeId 1 kan följande metod användas:
http://api.delfionline.se/api/v2/listunits?apiKey={api_key}&unittype=1

Ett förväntat resultat då är att få hem listan över samtliga enheter i registret Livs.

{"List":[{"DelfiId":154559,"UnitName":"Matbutiken Tekniska","ChainName":"Bergendahls Övriga","ChainCode":"179","LastChanged":"2020-03-24 14:32:00"},{"DelfiId":168559,"UnitName":"Handlar'n Heleneborgs Livs","ChainName":"Handlar'n","ChainCode":"136","LastChanged":"2020-03-24 14:29:00"}]}

Hämta detaljer för varje enhet i registret

När du väl har tagit hem hela listan över enheter i registret Livs, behöver du hämta hem detaljer för varje enskild enhet. Det är DelfiId som är nyckel, och då går du vidare och hämtar alla detaljer för en enskild enhet med DelfiID som nyckel:
http://api.delfionline.se/api/v2/units/3250339?json=true&apiKey={api_key}

Då hämtas hela kundkortet för enheten och all information kan sparas ned:

{"DelfiId":3250339,"UnitName":"ICA Kvantum Falkenberg","UnitSecondaryName":"","LegalName":"Falkenbergs Stormarknad AB","CorporateIdentityNumber":"5560850785","StoreManager":"Martin Persson","VisitingAddress":{"Address":"Sandgatan 34","PostalCode":"311 75","City":"Falkenberg"},"PostalAddress":{"Address":"Sandgatan 34","PostalCode":"311 75","City":"Falkenberg"},"Telephone":"0346-48700","Telefax":"0346-48701","Email":"","GLN":"7301004113585","Latitude":"56.9047016","Longitude":"12.4817582","OtherInformation":[],"Turnover":"315000","TurnoverClass":"19","Cashier":"10","SelfScanningUnits":"4","RetailArea":"2650","TotalArea":"3944","BusinessHoursOpen":"0700","BusinessHoursClose":"2200","ChainName":"ICA Kvantum","ChainCode":"203","ChainGroup":"ICA","TypeName":"Dagligvarumarknad","TypeCode":"210","WholesaleName":"ICA Västerås","WholesaleCode":"11224","WholesaleCustomerCode":"63710","MunicipalityName":"Falkenberg","MunicipalityCode":"1382","AregionName":"Falkenberg/Varberg","AregionCode":"32","SeasonOpen":"1","SeasonClosed":"12","Vacancy":"","IsNew":"false","IsChanged":"true","IsDeleted":"false","Published":"2020-03-24","LastChanged":"2020-03-24","Assortment":[]}

Hur får jag in löpande uppdateringar från Delfi i vårt CRM-system?

Delfis register uppdateras dagligen. Information är en färskvara, och en framgångsfaktor är att få in aktuell information i ditt CRM direkt.

Vi rekommenderar dig som har Delfi registret laddat i ditt CRM att nyttja API-metoden Listunits ihop med parametrar för new, updated och deleted ihop med antal dagar, days=7 du vill titta på:

http://api.delfionline.se/api/v2/listunits?xml=true&type=new&days=7&apikey={api_key}

http://api.delfionline.se/api/v2/listunits?xml=true&type=updated&days=7&apikey={api_key}

Ett förväntat resultat då är att få ut en lista över de enheter som ändrats de senaste valda dagarna:

{"List":[{"DelfiId":2480133,"UnitName":"Degeberga Kött & Chark ","ChainName":"Oklassad Livs","ChainCode":"171","LastChanged":"2020-04-14 14:33:00"},{"DelfiId":2885232,"UnitName":"Coop 10-6397 Stationsstaden","ChainName":"Coop","ChainCode":"366","LastChanged":"2020-04-15 09:13:00"},{"DelfiId":5672907,"UnitName":"Coop 20-6415 Tullhuset","ChainName":"Coop","ChainCode":"366","LastChanged":"2020-04-15 09:23:00"},{"DelfiId":3300955,"UnitName":"Lidl 366","ChainName":"Lidl","ChainCode":"231","LastChanged":"2020-04-15 14:45:00"},{"DelfiId":102615,"UnitName":"Reko","ChainName":"Oklassad Livs","ChainCode":"171","LastChanged":"2020-04-20 11:46:00"},{"DelfiId":2780399,"UnitName":"Matkooperativet","ChainName":"Oklassad Livs","ChainCode":"171","LastChanged":"2020-04-20 13:09:00"}]}

Använd denna lista, ladda hem uppdaterad information för de berörda enheterna, och ert CRM är åter uppdaterat med den senaste informationen.

Det kan vara lämpligt att köra denna metoden dagligen, veckovis eller var 30 dag för att hålla sitt kundregister uppdaterat med de senaste ändringarna från Delfi API.

Updaterades 19 augusti, 2021

Var den här artikeln till hjälp för dig?

Relaterade artiklar