1. Home
  2. Dabas för leverantörer och uppgiftslämnare
  3. Dabas Manual V – Artikeladministration

Dabas Manual V – Artikeladministration

Ändra/underhålla artiklar

För att underhålla en befintlig artikel gör vi följande. Vi letar upp artikeln antingen via Mina artiklar. Där går det att söka på artikelbenämning, GTIN och tillverkarens artikelnummer.

Mina artiklar

Vi får upp en träfflista och klickar artikelns beskrivning för att komma in till artikelredigering.

Redigering av artikel

Vi gör våra ändringar och trycker på Spara & Kontrollera knappen.

Spara & kontrollera

Kopiera artikel

Det finns möjlighet att kopiera en artikel i systemet. Det kan vara användbart om man vill skapa en ny artikel som är väldigt snarlik en annan artikel med mycket information som är densamma.

Kopiera artikel

Kopierafunktionen finns på Mina Artiklar och representeras av följande ikon:

När man trycker på kopieraknappen för en viss artikel kopieras den artikelnivån med all information utom artikelidentitet GTIN och artikelbenämning.

Börjar med att ge din nya artikel en ny artikelidentitet GTIN (ean nr) samt en artikelbenämning. Därefter kontrollerar och rättar du övrig info och sparar. Du har nu en färdig artikelnivå.

Vill du kopiera andra nivåer fungerar det på samma sätt.

För att koppla samman flera kopierade artikelnivåer till en ny hierarki, se avsnittet Redigera artikelhierarki.

Valideringsinformation (fel och varningar)

Vi har tidigare berört valideringsinformationen i kapitel Att lägga upp en ny artikel.

I Dabas finns inbyggda kontroller för att kvalitetssäkra informationen. Kontrollerna följer standarden för GDSN/GS1 artikelinformation och för dig som användare visas valideringsinformation när din artikel har fel och varningar.

Valideringsresultatet för hela artikelhierarkin presenteras i artikelns statusbalk. Om man klickar på Visa problem så visas alla detaljer kring vilken artikelnivå och vilket problem som artikeln har.

En artikel som har fel och varningar

Artikelns valideringsmeddelanden ser ut på följande sätt:

I exemplet har hela artikelhierarkin 2 fel och 16 varningar. Vi rekommenderar att man arbetar sig igenom alla problem och åtgärdar dem. Så länge en artikel har allvarliga fel går den inte att publicera. Exempel på allvarliga fel är om artikelidentitet GTIN inte stämmer, eller redan finns i systemet. Eller att skattesats inte är angivet.

När artikeln är felfri kan de publiceras och artikelinformationen kan skickas som varucertifikat, VCD, till dina köpare.

Ta bort artiklar

Det finns två olika sätt att ta bort artiklar. Från artikellistan finns en möjlighet att ta bort en hel artikelhierarki.

Artikelhierarkin kan raderas från artikellistan genom att trycka på papperskorgen

Om man klickar på  får man upp en varning som frågar om du verkligen vill radera artikeln. Tryck på radera artikel för att ta bort hela artikelhierarkin. En borttagen artikel går inte att återskapa.

Tänk på att du måste skicka hierarkisk återkallelse till Validoo och dina köpare i Validoo om du vill ta bort artikeln i Validoo.

Det går även att radera artiklar inne i redigeringsläget för en artikelnivå.

Mina inställningar

En uppgiftslämnare kan själv se sina inställningar och företagsuppgifter. Detta finns längst upp till höger under användarens namn.

Dabas startsida

Tryck på Inställningar. Då visas vilka företagsuppgifter som finns angivna i systemet. Om ni vill ändra företagsuppgifter ska det göras till Dabas Support.

Mina inställningar

Ändra lösenord

Under inställningar kan användaren också byta sitt lösenord.

Ändra lösenord

Övriga inställningar

Under inställningar kan användaren också koppla på recept från tjänsten Mashie och göra inställningar för tjänsten Dabas Update

Övriga inställningar
Updaterades 22 juni, 2021

Var den här artikeln till hjälp för dig?

Relaterade artiklar