Vanliga frågor om UHM hållbarhetskriterier

Så fungerar Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier (UHM-kriterier)
Vad betyder UHM?
UHM är en förkortning för Upphandlingsmyndigheten. Upphandlingsmyndigheten utvecklar och förvaltar hållbarhetskriterier som beaktar miljö- och sociala hänsyn i offentliga upphandlingar. Kriterierna består av färdigformulerade krav med tillhörande information. De ska vara drivande vilket innebär att kriterierna är mer långtgående än lagstiftningen.
Hur används UHM-kriterier?
Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier, UHM-kriterier, är vanligt förekommande i livsmedelsupphandlingar och ställs som krav i upphandlingsunderlag och upphandlingar.
Enligt Livsmedelsverket serveras 3 miljoner måltider i vård, skola och omsorg varje dag. År 2019 betalade statliga myndigheter, kommuner och regioner ut nästan 10 miljarder kronor till leverantörer av livsmedel och 2,0 miljarder kronor till leverantörer av måltidstjänster. Samma år annonserades 353 upphandlingar av livsmedel och måltidstjänster.
Läs mer om UHM kriterier på Upphandlingsmyndigheten.
Att som producent och leverantör av livsmedel kunna uppfylla och deklarera UHM-kriterier, är en möjlighet till att kunna göra affärer med offentlig sektor.
Hur går jag tillväga som leverantör för att tagga min produkter med UHM-kriterier?
I Dabas kan du deklarera och tagga UHM-kriterier till ditt produktsortiment. Det går att göra enskilt på varje artikel under Märkningar, eller för stora delar av ditt sortiment under Mina UHM-kriterier.

Updaterades 15 juni, 2023

Var den här artikeln till hjälp för dig?

Relaterade artiklar