1. Home
  2. Dabas för leverantörer och uppgiftslämnare
  3. Vanliga frågor om sökmotor och produktblad

Vanliga frågor om sökmotor och produktblad

Hur hamnar jag högt upp i träfflistan på Dabas publika sökning?
Dabas sökindex, och vår ranking där, är uppbyggd på klassisk maner, dvs det handlar huvudsakligen om vem som har flest sökfraser som matchar det användaren söker på. Ju mer precist ordet matchar desto bättre. I tillägg så viktas resultatet på olika sätt för att göra träffbilden så relevant som möjligt (t ex ordet ”mjölk” är mer värt om det är en del av artikelbenämningen än om det ligger i innehållsförteckningen).
 
För att komma högt upp i träfflistan, så är ett generellt tips att lägga in de sökord ni tror era kunder använder under ”sökbegrepp e-handel”. Detta fält hittar du lite längre ner på första fliken ”Artikelidentitet” i Dabas.
 
Ett annat bra fält, som ingår i många sökmotorer är ”Marknadsbudskap” (…och då primärt det långa marknadsbudskapet. Det korta används generellt inte i Sverige.). Under marknadsbudskap kan ni lägga in lite längre säljande texter.
 
Att tänka på om ni nu lägger in nya sökord, marknadsbudskap etc i Dabas och vill testa effekten, är att Dabas sökindex som ligger i molnet (Azure) inte synkas upp direkt. Produktbladet uppdateras naturligtvis direkt, men sökindexet synkas delvis på sparade artiklar under dagen, men sedan görs det en nattlig körning som synkar om samtliga produktblad och sökindexet.
Updaterades 16 juni, 2021

Var den här artikeln till hjälp för dig?

Relaterade artiklar